Kritéria hodnocení předmětu VKO - 8. ročník
Kritérium |
Indikátor |
Hodnocení |
Respektuje dohodnutá pravidla třídy a předmětu VKO |
Pravidla dohodnutá na začátku školního roku se žáky |
Časté nerespektování kritéria se promítá do pololetního závěrečného hodnocení žáka. |
Na vyučování je připraven |
Vybavený penál (vč. lepidla a nůžek), sešit, ŽK Žák se připravuje průběžně na každou vyučovací hodinu, má přehled o obsahu minulých hodin |
Časté nerespektování kritéria se promítá do pololetního závěrečného hodnocení žáka. |
Zapojuje se aktivně do všech činností v předmětu VKO |
(Viz výstupy předmětu.) Např.: navrhne a vytvoří průvodce městem dle kritérií, rozliší a porovná demokratické a nedemokratické principy, popíše, jak lze rozvíjet své přednosti a překonávat osobní nedostatky a pěstovat zdravou sebedůvěru |
Hodnoceno průběžně známkou do ŽK, průběžná zpětná vazba |
Vede kvalitně sešit, případně portfolio předmětu |
Má doplněny všechny zápisy, pracovní listy atd. (při nepřítomnosti do následující hodiny), každá hodina je označena datem a cílem hodiny, písmo je čitelné, zápisy přehledné |
Hodnoceno průběžně známkou do ŽK, průběžná zpětná vazba |
Vypracuje min. 3 testy za pololetí |
Pokud jsou testy hodnoceny 4,5, žák má možnost jedné opravy testu (testy nemusejí být oznamovány předem) |
Hodnoceno průběžně známkou do ŽK, průběžná zpětná vazba |
Vypracuje prezentaci na vybrané téma |
dle kritérií hodnocení konkrétní prezentace |
Hodnoceno průběžně známkou do ŽK |
Prezentuje dle zadaných kritérií na konkrétní téma |
prezentuje ústně dle přípravy dle zadání, jasně a srozumitelně formuluje, … |
Hodnoceno průběžně známkou do ŽK |
Spolupracuje dle zadaných kritérií ve dvojici, ve skupině |
Např.: dodržuje vhodná pravidla komunikace |
Hodnoceno průběžně známkou do ŽK, průběžná zpětná vazba |
Podpis vyučujícího Podpis žáka Podpis rodičů
Výstupy a učivo školního vzdělávacího programu VKO – 8. ročník
rozpozná projevy kladných a záporných charakterových vlastností u sebe i druhých lidí, kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání |
posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních a společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek |
popíše jak lze rozvíjet své přednosti a překonávat osobní nedostatky a pěstovat zdravou sebedůvěru |
vysvětlí význam jednotlivých složek státní moci a jejich orgánů a vysvětlí rozdíly v jejich činnosti, uvede příklady institucí a orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu |
jmenuje alespoň 3 dokumenty upravující lidská práva a objasní jejich význam |
vysvětlí význam a úlohu soudů, policie, st. zastupitelství |
na příkladech rozliší protiprávní jednání, přestupek a trestný čin, porušení právní a mravní normy |
zjednodušeně provede vybrané právní úkony a pochopí jejich důsledky |
vysvětlí příčiny extrémní chudoby, vytvoří o nich vlastní reportáž |
vytvoří soubor argumentů pro a proti globalizaci, svůj názor obhájí |
vyjádří svůj osobní názor na vybraný globální či lokální problém a popíše hlavní příčiny a důsledky pro život lidstva |
popíše funkce a význam EU, vyhledá základní informace o členských zemí |
na příkladu ČR zdůvodní podmínky členství v EU |
uvede konkrétní příklady mezinárodního terorismu a zaujme vlastní postoj ke způsobům jeho potírání, objasní roli ozbrojených sil ČR při zajišťování obrany státu a při řešení krizí nevojenského charakteru |
uvede činnosti některých mezinárodních organizací |
diskutuje o příčinách a důsledcích korupčního jednání |
seřazuje životní hodnoty podle důležitosti |
rozliší a porovná úlohu výroby, obchodu a služeb, uvede příklady jejich součinnosti |
na příkladu ukáže tvorbu ceny jako součet nákladů, zisku a DPH |
objasní vliv nabídky a poptávky na tvorbu ceny a její změny |
popíše vliv inflace na hodnotu peněz |
vysvětlí rozdíl mezi tvz. "dobrým dluhem" a "špatným dluhem" |
sestaví jednoduchy rozpočet, uvede hlavní příjmy a výdaje domácnosti, zváží nezbytnost konkrétních výdajů |
objasní princip vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu |
uvede příklady a možná rizika použití debetní a kreditní karty |
vysvětlí, jak se bránit v případě porušení práv spotřebitele |
uvede a porovná některé způsoby nakládání s volnými prostředky |
uvede a porovná některé způsoby krytí schodku |
porovná různé banky z hlediska vedení běžného a spořícího účtu, z výsledků učiní závěr |
porovná různé druhy pojištění |
zhodnotí své dosavadní schopnosti, dovednosti, vědomosti a vytvoří tzv. reklamu na sebe |
vytvoří si plán blízké budoucnosti |