Oborové práce žáků 9.ročníku
Práci posuzuje dvoučlenná komise složená z učitelů. Hodnocení se provádí na základě přečtení práce a ústní obhajoby žáka. Práce vyhovující základním požadavkům budou hodnoceny třemi stupni - vynikající, velmi dobrá, dostačující. Každému žákovi, který splní základní požadavky práce a obhájí ji bude slavnostně předán absolventský certifikát školy.
Časový harmonogram činností ve školním roce:
- únor – oborový den, výběr oboru a vedoucího práce, výběr tématu práce, vyplnění a odevzdání přihlášky k oborové práci
- březen až květen - tvorba práce pod vedením vedoucího práce, konzultace ap.
- konec května - odevzdání práce vedoucímu učiteli
- začátek června - ústní obhajoby oborové práce, slavnostní vyhlášení výsledků a předání absolventských certifikátů
Požadavky na oborovou práci:
- dodržet předem daná pravidla (použití šablon, požadavky na grafické zpracování atd.)
- práce je mezioborová, tj. spojuje poznatky více různých předmětů
- má obsahovat v úvodu práce anotaci (stručnou charakteristiku práce) a to v českém i cizím jazyce
- má obsahovat informace minimálně ze tří různých informačních zdrojů (literatura, odborné časopisy, internet, ústní svědectví atd.)
- každý zdroj informací je co nejpřesněji citován (nestačí např. internet, ale musí být uveden přesný odkaz na příslušnou internetovou stránku ap.)
- má obsahovat i vlastní názory, vlastní komentáře, hodnotící soudy žáka apod. na dané téma
- má obsahovat originální výtvarnou část (buď samostatné výtvarné dílo, nebo vlastní grafickou úpravu textu, grafů, je možné vytvořit počítačovou prezentaci)
- práci je třeba zpracovat na počítači (výjimkou jsou části, kde to není technicky možné, popř. části, kde je zpracování na počítači nevhodné - např. vlastní výtvarná díla)
- do závěrečné části práce žáka je možno zařadit poděkování vedoucímu učiteli za pomoc a spolupráci při tvorbě práce
Pokyny pro zpracování – „technické“ požadavky:
- práci zpracujte na počítači a odevzdejte v kroužkové vazbě (kroužkovou vazbu je možno zajistit ve škole )
- doporučený rozsah práce je min. 8 stran textu formátu A4 - jednostranný tisk, pozor! do rozsahu práce se nezahrnují přední a zadní obálka, úvodní strana, přílohy, obsah práce, seznam použité literatury a dalších zdrojů
- práci napište ve formátu Times New Roman, velikostí písma 12, pro nadpisy jednotlivých kapitol je možné použít velikost 14, text zarovnejte do bloku
- každý list práce (kromě obálek a úvodní strany) bude mít v zápatí na levé straně: příjmení autora-téma práce, školní rok a na pravé straně číslo stránky
- způsob číslování jednotlivých kapitol si zvolte sami
- velikost okrajů stránky: nahoře-2 cm, dole-3 cm, vlevo-2,5cm a vpravo-2cm
- jednotný vzhled dodržujte u obálky, vazby práce (přední a zadní desky) a úvodní strany práce - šablony jsou k dispozici na webových stránkách školy
- práci odevzdejte ve dvojím písemném vyhotovení a v elektronické podobě na cd-romu (jedno písemné vyhotovení zůstává škole, druhé zůstává žákovi), v kopii práce a na cd budou případné výtvarné práce ofoceny nebo naskenovány jako přílohy
- s dalšími dotazy se obracejte na vedoucího práce
Řazení stran:
Poznámka: tučně vytištěné části je třeba zpracovat jednotně, podle předem připravených šablon, které jsou ke stažení na webu školy www.sszslitvinov.cz
- přední obálka
- úvodní strana
- obsah
- vlastní práce, POZOR! na první straně bude anotace (stručný popis a charakteristika práce) a to v českém i cizím jazyce !
- seznam použité literatury a použitých zdrojů
- přílohy
- zadní obálka
Konzultace žáka a vedoucího práce
Konzultační hodiny jsou dány vzájemnou dohodou žáka a vedoucího práce. Záleží pouze na nich, jaký způsob vzájemných konzultací zvolí a jaký čas jim bude věnován.
Vzory dokumentů - šablony:
- přihláška k oborové práci (prihlaska.doc)
- přední obálka (desky1.doc)
- zadní obálka (desky2.doc)
- úvodní strana (uvodni.doc)
- přílohy(prilohy.doc)
- seznam použité literatury(seznam.doc)
Poznámka: Veškeré dokumenty jsou k dispozici na www stránkách školy www.sszslitvinov.cz
Průběh obhajoby oborové práce:
- stručné představení žáka a jeho práce vedoucím učitelem
- představení práce žákem (volba tématu, pojetí a specifikace tématu a jeho zpracování, přiblížení obsahu práce, přiblížení významu práce)
- otázky „technické“ - žák zná základní otázky předem (doplňující a vysvětlující otázky k práci - např. vysvětlování pojmů, doplnění o data, události, informace, oprava a vysvětlení případných chyb - v této fázi by se ještě nemělo jednat o názory a jejich obhajobu, ale o ověřitelné, jednoznačné, na vědomosti zaměřené otázky)
- otázky pro diskusi - žák zná základní otázky předem (otázky vycházející z názorů žáka, otázky otevřené, obhajoba vlastních stanovisek a názorů)
- doplňující otázky (prostor pro přísedícího učitele, pro otázky, se kterými žák není předem seznámen, možnost vést tuto část obhajoby v cizím jazyce - s přihlédnutím k možnostem žáka)
- komise má 2 členy, vedoucího práce a jednoho přísedícího učitele
- obhajoby jsou veřejné, za přítomnosti vedení školy, přístupné pro všechny učitele a žáky školy, rodiče
- žákům obhajujícím oborové práce se doporučuje vystupovat ve společenském oblečení
Hodnocení oborové práce
Práci posuzuje dvoučlenná komise složená z učitelů. Hodnocení se provádí na základě přečtení práce a ústní obhajoby žáka. Práce vyhovující základním požadavkům budou hodnoceny třemi stupni - vynikající, velmi dobrá, dostačující. Každému žákovi, který splní základní požadavky práce a obhájí ji bude slavnostně předán absolventský certifikát školy. Nejlepší práce budou zvlášť odměněny. Kromě tohoto základního hodnocení se bude k výsledkům oborové práce přihlížet v hodnocení některých předmětů – zejména v českém jazyce, informatice a v cizím jazyce (např. schopnost napsat krátký text v cizím jazyce a dle schopností žáka využití cizího jazyka v mluveném slově při obhajobě), a dále pak v předmětech, které jsou stěžejní vzhledem k zvolenému tématu. Neodevzdáním práce nebo nedodržením stanovených požadavků na oborovou práci může být žák v některém z těchto předmětů (dle zaměření práce) hodnocen stupněm „nedostatečný" a to na úrovni pololetní, či čtvrtletní písemné práce.
Kritéria při posuzování:
- věcná správnost
- obsah vlastních myšlenek
- spojení více předmětů
- využití více informačních zdrojů
- nápaditost a originalita zpracování
- grafická úprava
- splnění všech povinných součástí práce
- přesnost citací
- gramatická a stylistická úroveň
- kvalita spolupráce žáka s vedoucím učitelem při tvorbě práce
- vystupování žáka při obhajobě - kultivovanost, úroveň projevu apod.